سیاوش نادری فارسانی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سیاوش نادری فارسانی
آرشیو وبلاگ
      فلسفه فرهنگ ()
دشمن ملت(4): جهت گیری های آموزش و پرورش نویسنده: سیاوش نادری فارسانی - ۱۳٩۱/٦/٢٠

 

دشمن مردم(4):  جهت گیری های آموزش و پرورش

 

آموزش و پرورش یا  نظام تعلیم و تربیت یکی از ستون های اساسی فرهنگ هر کشور در گذشته، حال و آینده است. فرزندان هر ملت در آغوش نظام آموزشی و تربیتی  میهن رشد می کنند و عهده دار نقش های اجتماعی می شوند. اگر نظام آموزش و پرورش متناسب با واقعیات ملت، نیازها، امیدها و آرمان های آن طراحی و اجرا گردد، نتایج فرخنده آن شهروندان پرورش یافته، مسئولیت پذیر و برخوردار از مهارت های اساسی جهت عهده داری نقش های گونه گون و مورد نیاز ملت است. از آنجا که کودکان و نوجوانان امروز همان جوانان، مردان و زنان صاحب نقش در جامعه فردا به حساب می آیند، نقش حیاتی نظام آموزشی و تربیتی کشور این است که آنها را مولد، خود اتکا، با انگیزه، فعال، تلاش گر، برخوردار از تفکری سازنده، سالم نماید و خلاقیت ها و استعدادهای آنان را  در بسترهای  شغلی  و نقش های مورد علاقه و متناسب با استعدادها هدایت نماید.

در تمثیل قطار، نظام آموزش و پرورش را می توان به سان راه آهنی  تلقی نمود که فرزندان یک  ملت در واگن ها و کوپه های آن سوار می شوند و در سرمنزلی معین و جغرافیایی از پیش تعین شده پیاده  شده و زندگی می کنند. حال تصور کنید قطار مورد نظر، مسافران را به مقاصد اشتباه و یا ناکجا آباد برد، بدیهی است جوامع مربوطه دچار نوعی آنارشی، اضطراب، سردرگمی، مسئولیت ناپذیری، عدم پاسخگویی و انواع تهدیدها، آفت ها و آسیب ها می شود. طرح چند پرسش اساسی و معطوف به حوزه عمل بیان گر مسیر حرکت نظام آموزش و پرورش در جامعه ایران است:

1-     ضرورت صرف 12 سال از عمر بخش اعظم جمعیت کشور در کلاس های درس در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و دبیرستان چیست؟

2-     ضرورت صرف 4 سال از عمر جوانان بیکار و فاقد شغل در دانشگاه ها بعد از دوره 12 ساله دیپلم چیست؟

3-      ضرورت صرف 7 سال از عمر فارغ التحصلان کارشناسی ارشد بعد از دوره 12 ساله دیپلم چیست؟

4-      ضرورت صرف 12 سال از عمر فارغ التحصیلان بیکار مقطع دکتری در دانشگاه ها بعد از دوره 12 ساله دیپلم  بدون اینکه در تأمین معاش آنها اثر گذار باشد چیست؟

5-     آیا نظام آموزش و پرورش ایران مناسب با اقتضائات و نیازهای کشور طراحی و مهندسی شده و یا اینکه از دیگر کشورها بدون توجه به نیازهای بلند مدت کشور کپی برداری شده است؟

 

در گام نخست پاسخ به چهار پرسش نخست اینگونه برداشت می گردد که  فردی ممکن است 12، 16، 19 و یا 22 سال از حساس ترین و پر انرژی ترین مقطع عمر خود را تحت نظام آموزشی کشور صرف نماید بدون اینکه این نظام آموزشی وی را به شغل مناسب و نیز جایگاه پذیرش نقش اجتماعی مؤثر و مسئولیت پذیری در جامعه رهنمون گردد.

آیا بهتر نیست به آموزش و پرورشی بیاندیشیم که در آن خواندن و نوشتن و فراگیری مهارت های عمومی یارانه ای و زبان ارتباطی اجباری باشد و مابقی تحصیلات در قالب کارگاه های تولیدی- خدماتی و توزیعی و مناسب با جغرافیای فراگیران و نیازهای منطقه آنها و کشور  صورت پذیرد. تصور کنید در مناطق کوهستانی و روستایی و نیز شهر های کوچک، فراگیران پس از طی تحصیلات اجباری و یا حتی در طی آن در جایگاه کارآموز وارد عرصه دامپروری و کشاورزی شوند. بدون تردید پس از 12 سال یعنی مقطع دیپلم هر کدام از فراگیران خود نه تنها نیازهای خود در بخش کشاورزی و لبنیات و گوشت و... را تأمین می کند، بلکه پاسخگوی نیازهای  مشابه دیگر فراگیران در دیگر بخش ها همچون صنعت، خدمات و ... می باشند و البته همین سناریو برای فراگیران دیگر بخش ها نیز صادق است. یعنی فراگیران توزیع و بسته بندی در زمان فارغ التحصیلی از مقطع متوسطه عمدتاً  با سال ها تجربه در خدمت صنعت بسته بندی و یا توزیع کشور هستند. بدیهی است بخش تولیدات شیمیای و صنعتی و لابراتوارها نیز هدف آن طیف از فراگیرانی است که علاقه مند داروسازی و تولیدات شیمایی هستند و ...

اینکه دامپزشک و مهندس کشاورزی و یا  هر کدام از مشاغل جامعه در قالب کارگاه های آموزشی- کاری تربیت شوند و همزمان جذب محیط کار و اشتغال شوند و یا سال ها بدون توجه به نیازها و واقعیات کاری و دور از زمین کشاورزی و دام و طیور در چهار دیواری کلاس های مدرسه و دانشگاه صرف عمر گرانمایه نمایند بدن اینکه تضمینی برای جذب در محیط کار داشته باشند و یا حداقل نیازهای خود را پاسخگو باشند، پرسشی است که پاسخ به آن کمیت و کیفیت و عمق نیازهای کشور و نیز جایگاه نظام آموزش و پرورش را در عرصه تولید و اعطای نقش های اجتماعی واقعی و نیز تضمین مشاغل قابل اتکا و به صرف رساندن نرخ بیکاری نشان می دهد.

آیا نظام آموزش و پرورش ما در 60 سال گذشته برعکس و خلاف نیازهای جامعه حرکت نکرده است؟ آیا فرزندان کشاورز و دامپرور را از طریق ایجاد انتظارات کاذب و تربیت غلط از مزارع و مراتع جدا نساخته؟ آیا دختران و زنان فعال در عرصه دامداری، کشاورزی، ریسندگی، بافندگی و ... از طریق نظام آموزش و پرورش تبدیل به مصرف کننده نشدند و آیا نقش های اساسی و حیاتی خود و جامعه را از کف نداده اند؟

و اما نظام آموزشی یک کارکرد بسیار قوی داشته و روزانه بر آن افزوده می شود: اذهان کودکان و نوجوانان امروز را  مستعد پذیرش ایسم های ایدئولوگ های چپ و راستی می کند که تنها کارکردی معطوف به سیاسیون پراگماتیک  دارد،بدون اینکه دغدغه  نیازهای کاری  مادران و پدران فردا را داشته باشند. نظام آموزشی آنها را مستعد انواع حرکت های توده ای می کند و  خواص را در نقش عوام قرار می دهد.

 

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر همکاری ترکیه و سعودی: ظاهر و باطن در دام دشمن برگزاری پنجمین جلسه شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم(2) سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم فرهنگ و اقتصاد (2) فرهنگ و اقتصاد سیر مفهومی فرهنگ(1) شناخت شناسی فرهنگ اجزای فرهنگ شناختی(1)
کلمات کلیدی وبلاگ axiology (۱) culture (۱) culture and philosophy (۱) culture and worldview (۱) culture recognition (۱) elements of culture (۱) epistemology of culture (۱) knowledge of culture (۱) methodology for culture (۱) philosiphy of culture (۱) philosophy and culture (۱) philosophy of culture (۱) siavosh naderi (۱) آموزش و پرورش (۱) اجاره مسکن (۱) ارزش افزوده (۱) ارزش شناسی فرهنگ (۱) استقلال (۱) استکهلم (۱) اشتغال (۱) اعتبارات فرهنگ (۱) اعتبارات ماهیت فرهنگ (۱) اقتدار علمی (۱) اقتصاد فرهنگی (۱) اقتصاد سازی فرهنگ (۱) اقتصاد و فرهنگ (۱) امام علی(ع) (۱) انتخابات (۱) انسان شناسی فرهنگ (۱) ایدئولوزی (۱) بنیان های روش شناسی فرهنگ (۱) بیکاری (۱) پرسش ها (۱) پژوهشگاه (۱) پیشرفت (۱) تحقیق فرهنگی (۱) تعاریف و ماهیت فرهنگ (۱) تعامل فرهنگ و اقتصاد (۱) تنگنای روش (۱) تنگنای قلمرو (۱) تنگنای مشروعیت (۱) تولید (٢) تولید علم (٢) توهین به مقدسات (۱) جبهه مقاومت (۱) جنگ جهانی (۱) جنگ روانی (۱) خدا شناسی فرهنگ (۱) خداشناسی بنیان فرهنگ (۱) خداشناسی فرهنگ (۱) دانشگاه سودرتورن (۱) دفاع نرم (۱) رابطه اقتصاد و فرهنگ (۱) رابطه فرهنگ و اقتصاد (۱) رهبری انقلاب (۱) روش تحقیق (۱) روش شناخت در فرهنگ (۱) روش شناسی (٢) روش مطالعه فرهنگ ها (۱) روش های تحقیق (۱) ریسک پذیری (۱) سرمایه ایرانی (۱) سعودی (٢) سمینار (۱) سمینار استکهلم (۱) سوئد (۱) سوریه و ترکیه (۱) شناخت فرهنگ (۱) شناخت فرهنگی (۱) شیعه شناسی (۳) عدالت (۱) عربستان سعودی (۱) عرف گرایی (۱) علوم انسانی اسلامی (۱) عمل شناسی بنیان فرهنگ (۱) عمل شناسی فرهنگ (۱) عناصر و اجزای فرهنگ (۱) غایت شناسی (۱) فرجام شناسی (۱) فرهنگ (۳) فرهنگ استضعاف (۱) فرهنگ اسلامی (۱) فرهنگ در منابع ادبی (۱) فرهنگ در منابع لاتین (۱) فرهنگ زندگی (۱) فرهنگ سازی اقتصاد (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ معرفت شناسی (۱) فرهنگ و ادبیات فارسی (۱) فرهنگ و اقتصاد (۱) فلسفه (۱) فلسفه زندگی (۱) فلسفه فرهنگ (۱) فلسفه مضاف (۱) قانون مداری (۱) ماهیت فرهنگ (٢) ماهیت لا بشرط فرهنگ (۱) محک جنگی (۱) مدیریت تولید علم (۱) مردمسالاری (۱) معرفت شناسی فرهنگ (٢) معنی فرهنگ (۱) مفهوم شناسی فرهنگ (۱) منابع و مناشی فرهنگ (۱) نزاع قومی (۱) نزاع مذهبی (۱) نهج البلاغه (۱) هستی شناسی فرهنگ (۱) همکاری یا رقابت (۱) هویت اجتماعی (۱) هویت دینی (۱) هویت فرهنگی (۱) هویت ملی (۱) وجود فرهنگ (۱) وهابی (۱)
دوستان من http://mihanlinks.ir پرتال زیگور طراح قالب