سیاوش نادری فارسانی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سیاوش نادری فارسانی
آرشیو وبلاگ
      فلسفه فرهنگ ()
سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم نویسنده: سیاوش نادری فارسانی - ۱۳٩۳/٩/۸

در اولین سمینار علمی که به همت پروفسور دیوید  و رایزنی فرهنگی ایران در راستای ارایه درس شیعه شناسی در  دانشکده الهیات دانشگاه سودرتورن سوئد برگزار گردید، پرسش ها و مباحث مهمی مطرح گردید که از یک سو در برگیرنده مسائل و روندهای تاریخی تعامل دین و دولت در جهان اسلام است و از دیگر سو منعکس کننده چالش ها و  تنگناها و نیز ظرفیت های بالقوه در عرصه فقه و چگونگی کاربست آن در عرصه نظام سازی اسلامی است. در ادامه گزارش و تحلیلی از مباحث مطروحه ارایه می گردد.

در ابتدای سمینار  و پس از معرفی شرکت کنندگان ، پرفسور دیوید ضمن اشاره به نامه های 47 و 53 نهج البلاغه به بیان برخی وپژگی های نهج البلاغه پرداخت و نیز نکاتی را  در قالب  دیدگاه های مطرح پیرامون این منبع مهم اسلامی مطرح نموده و با طرح پرسش ها و دیدگاه های دیگر شرکت کنندگان، مباحث بسیار جدی در این سمینار  تحت دو محور ذیل مطرح گردید.

الف) اصالت متون نهج البلاغه ، ب) کمیت و کیفیت تبلور و تحقق  مضامین نهج البلاغه در زندگی جامعه

 پرسش مهم در باب اصالت متون نهج البلاغه این بود که آیا آنچه شیخ رضی در این اثر منعکس نموده فی الواقع همان سخنان امام علی (ع) است و یا اینکه همراه  با دخل و تصرف های شناختی شیخ رضی(ره) است. در همین ارتباط برخی شهات و ابهامات مطرح از جانب منتقدان مطرح گردید و اعضای سمینار به بحث و نظر پیرامون آن پرداختند. برخی با اشاره به جایگاه اهل البیت(ع) در انتقال سینه به سینه بیانات امام علی(ع)  در مقام دفاع از اصالت متون مقدس نهج البلاغه برآمدند.

بحث مطرح از جانب اینجانب در باب اصالت متون نهج البلاغه در چارچوب مباحث فلسفه فرهنگ مطرح گردید. در این ارتباط با اشاره به  انسجام و یکپارچگی مبانی جهان بینی شناختی و مفروضات هستی شناختی و معرفت شناختی امام علی (ع) در سراسر متون نهج البلاغه به اثبات اصالت متن و نیز اثبات یکسانی منبع کد کذاز متون که ریشه در شخص واحد و آن هم امام علی(ع) دارد پرداختم. در همین ارتباط پروفسور دیوید ضمن تائید دیدگاه مطروحه، اقدام به تبیین تفاوت جایگاه امام علی(ع) در مقام تولید متون نهج البلاغه با جایگاه فیلسوفان و دانشمندان در باب تولید آثار فلسفی و علمی مرتبط  نمود و همسو با مباحث جهان بینی شناختی اینجانب بیان داشتند که اگر اثر نهج البلاغه نیز توسط یک فرد عادی و یک مقام علمی و فلسفی تولید شده بود باید با تناقضات و تغیرات جهان بینی شناختی در متونی باسیم که در دوره های مختلف در یک شخصیت علمی و فلسفی ایجاد می شود. برای مثال ایشان  سیر تغیرات شناختی نزد شریعتی و برخی متفکران غربی  را  به عنوان مثال خوبی برای تغیرات شناختی انسانی معرفی نمود و  لذا  همانگونه که اینجانب در دفاع از اصالت متون نهج البلاغه بیان کردم، پروفسور دیوید نیز  اثبات یکدستی و انسجام و ثبات در  باورهای جهان بینی شناختی امام علی (ع)  در سراسر متون نهج البلاغه را  مبین دو واقعیت انکار ناپذیر معرفی نمود. نخست آنکه  به لحاظ استدلال های جهان بینی شناختی  پذیرش این فرض که محتوای متون نهج البلاغه متاثر از شیخ رضی  و  اندیشه وی  است مردود است و دوم اینکه شخصیت امام علی(ع) شخصیتی قدسی و فرا انسانی است و به لحاظ جهان بینی شناختی قابل مقایسه با فلاسفه و دانشمندان که دارای باورهای شناختی در حال تغیر هستند، نمی باشد.

 محور دوم بحث که منجر به طرح  ضرورت جایگاه ولایت و فقها در عرصه مدیریت سیاسی اجتماعی توسط اینجانب شد را ارایه خواهم داد.

 


 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر همکاری ترکیه و سعودی: ظاهر و باطن در دام دشمن برگزاری پنجمین جلسه شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم(2) سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم فرهنگ و اقتصاد (2) فرهنگ و اقتصاد سیر مفهومی فرهنگ(1) شناخت شناسی فرهنگ اجزای فرهنگ شناختی(1)
کلمات کلیدی وبلاگ axiology (۱) culture (۱) culture and philosophy (۱) culture and worldview (۱) culture recognition (۱) elements of culture (۱) epistemology of culture (۱) knowledge of culture (۱) methodology for culture (۱) philosiphy of culture (۱) philosophy and culture (۱) philosophy of culture (۱) siavosh naderi (۱) آموزش و پرورش (۱) اجاره مسکن (۱) ارزش افزوده (۱) ارزش شناسی فرهنگ (۱) استقلال (۱) استکهلم (۱) اشتغال (۱) اعتبارات فرهنگ (۱) اعتبارات ماهیت فرهنگ (۱) اقتدار علمی (۱) اقتصاد فرهنگی (۱) اقتصاد سازی فرهنگ (۱) اقتصاد و فرهنگ (۱) امام علی(ع) (۱) انتخابات (۱) انسان شناسی فرهنگ (۱) ایدئولوزی (۱) بنیان های روش شناسی فرهنگ (۱) بیکاری (۱) پرسش ها (۱) پژوهشگاه (۱) پیشرفت (۱) تحقیق فرهنگی (۱) تعاریف و ماهیت فرهنگ (۱) تعامل فرهنگ و اقتصاد (۱) تنگنای روش (۱) تنگنای قلمرو (۱) تنگنای مشروعیت (۱) تولید (٢) تولید علم (٢) توهین به مقدسات (۱) جبهه مقاومت (۱) جنگ جهانی (۱) جنگ روانی (۱) خدا شناسی فرهنگ (۱) خداشناسی بنیان فرهنگ (۱) خداشناسی فرهنگ (۱) دانشگاه سودرتورن (۱) دفاع نرم (۱) رابطه اقتصاد و فرهنگ (۱) رابطه فرهنگ و اقتصاد (۱) رهبری انقلاب (۱) روش تحقیق (۱) روش شناخت در فرهنگ (۱) روش شناسی (٢) روش مطالعه فرهنگ ها (۱) روش های تحقیق (۱) ریسک پذیری (۱) سرمایه ایرانی (۱) سعودی (٢) سمینار (۱) سمینار استکهلم (۱) سوئد (۱) سوریه و ترکیه (۱) شناخت فرهنگ (۱) شناخت فرهنگی (۱) شیعه شناسی (۳) عدالت (۱) عربستان سعودی (۱) عرف گرایی (۱) علوم انسانی اسلامی (۱) عمل شناسی بنیان فرهنگ (۱) عمل شناسی فرهنگ (۱) عناصر و اجزای فرهنگ (۱) غایت شناسی (۱) فرجام شناسی (۱) فرهنگ (۳) فرهنگ استضعاف (۱) فرهنگ اسلامی (۱) فرهنگ در منابع ادبی (۱) فرهنگ در منابع لاتین (۱) فرهنگ زندگی (۱) فرهنگ سازی اقتصاد (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ معرفت شناسی (۱) فرهنگ و ادبیات فارسی (۱) فرهنگ و اقتصاد (۱) فلسفه (۱) فلسفه زندگی (۱) فلسفه فرهنگ (۱) فلسفه مضاف (۱) قانون مداری (۱) ماهیت فرهنگ (٢) ماهیت لا بشرط فرهنگ (۱) محک جنگی (۱) مدیریت تولید علم (۱) مردمسالاری (۱) معرفت شناسی فرهنگ (٢) معنی فرهنگ (۱) مفهوم شناسی فرهنگ (۱) منابع و مناشی فرهنگ (۱) نزاع قومی (۱) نزاع مذهبی (۱) نهج البلاغه (۱) هستی شناسی فرهنگ (۱) همکاری یا رقابت (۱) هویت اجتماعی (۱) هویت دینی (۱) هویت فرهنگی (۱) هویت ملی (۱) وجود فرهنگ (۱) وهابی (۱)
دوستان من http://mihanlinks.ir پرتال زیگور طراح قالب