سیاوش نادری فارسانی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سیاوش نادری فارسانی
آرشیو وبلاگ
      فلسفه فرهنگ ()
سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم(2) نویسنده: سیاوش نادری فارسانی - ۱۳٩۳/۱٢/۱٥

در بخش نخست برخی از مباحث مطرح در سمینار مطرح شد و پاسخ اینجانب در واکنش به پرسش  اصالت نهج البلاغه  بیان گردید. در ادامه   دیگر پرسش  های مطروحه و نیز پاسخ  اجمالی ارایه شده اینجانب منعکس می گردد.

پرسش

اگر متون و محتوای نهج البلاغه  دارای یک منبع واحد برخوردار از فیض الهی است چرا  پاسخگوی نیازهای روز جامعه در عرصه نظام های اجتماعی نیست؟ چرا  علمای اسلامی در ارتباط با  چگونگی استخراج نظریه های اجتماعی  مبتنی بر معارف مطرح در این اثر با یکدیگر اختلاف دارند؟ چرا حضور امام  معصوم و نیز منابع و روایات در بستر تاریخ اسلام منجر به ارایه الگوهای نظری  و کاربردی در قلمروهای اجتماعی و حاکمیتی نشده است؟

پاسخ

نخست  در  مخالفت با   دیدگاه  مطروحه مبنی بر اینکه که امام معصوم و متن نهج البلاغه در  حوزه نظر و عمل و در طول تاریخ اسلام حضور داشته  باید به صراحت خلاف این ادعا را مطرح نمود.  پس از رحلت نبی اکرم(ص) و با نقش آفرینی  خواص بی بصیرت و ساکتین  زمان، امت اسلامی  خود را از زلال معرفت امام معصوم محروم نمود و با انزوای  علی (ع)، اسلام از صحنه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی جامعه رخت بر بست و منزوی شد و در زندان امور فردی  به شکل  مقطعی محبوس گشت . در واقع  چندین سده طی شده از بدو تاریخ اسلام تا غایت تاریخ ، زمانی مقطعی و کوتاه مدت  جهت ارزیابی تجلی آموزه های امام علی (ع)  تلقی می گردد. حقیت تاریخ و سر کمال غایت آن  در تجلی این اندیشه ها و آموزه هاست. نتیجه آنکه کمبودهای نظری موجود در عرصه ساخت نظریه ها ناشی از عدم استطاعت منابع اسلامی همچون نهج البلاغه در تولید اندیشه و نظام اجتماعی  نیست, بلکه ریشه در محرومیت بخش مدیریت اجتماعی و عرصه نظام سازی از این منابع است.

 

در چنین شرایطی است که لازمه تحقق و انعکاس آموزه های وحیانی در عرصه اجتماعی حضور فقها و عالمان اسلامی در عرصه های اجتماعی و خروج از قید و بند های فردی و امور شخصی است. به عبارتی شرط نخست تحقق منویات و آموزه های وحیانی در عرصه اجتماعی در واقع آن است که  اسلام زمینه حضور در عرصه های اجتماعی را داشته باشد. اسلام غیر سیاسی نیازمند نظریه سیاسی اسلامی و نیز اقتصاد اسلامی و الی غیر نیست بلکه نقش آفرینی فقها و علمای آن در عرصه فقه مرتبط با اموری همچون طهارت و عبادت و از این قبیل است. پرسش این است در 1400 سال گذشته کدام دولت اسلامی با این هدف شکل یافته و در  مسیر استخراج نظریه های اسلامی جهت مدیریت جامعه گام برداشته است؟

در واقع در 1400 سال گذشته  در جهان اسلام قیام ها و تلاش های بسیاری جهت حضور معارف اسلامی در عرصه مدیریت اجتماعی صورت پذیرفته که یا به کل ناکام مانده و یا حداکثر در قالب حضور برخی شخصیت های  اسلامی و نه اسلام شخصیت یافته در قالب الگوهای اسلامی تحقق یافته که البته محک مناسبی برای سنجش حضور دیدگاه های اسلامی در  عرصه اجتماعی نیست. در چنین  تحلیلی است که جهان اسلام در واقع نیازمند انقلاب در قالب ها و محتوا  بوده است. قالب ها همان اشکال و صورت های سیاسی ، اقتصادی و تربیتی محسوب می شوند و محتوا نیز سنگ بنای قالب ها و  معرف درون مایه آنها ست.

در واقع انقلاب اسلامی ایران  در این بستر تاریخی تحقق می یابد. موجی که در پی در هم نوردیدن اشکال و ساختارهای سیاسی و اجتماعی غیر اسلامی بود. به عبارتی بنیان گذار انقلاب اسلامی  خود شاخصی برجسته و نماد معرف این موج تاریخی است.اینکه تا کنون الگوها و نظریه های اجتماعی مناسب و اثربخش جهت ورود اسلام به ساختارهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و تربیتی منطبق با توان بالقوه مکتب اسلام  فراهم نگردیده مهم نیست چراکه این جریان نیازمند زمان بیشتر است ولی در واقع مهم آن است که این جریان تاریخی نقطه شروعی است بر پایان سکولاریسم تاریخی جامعه اسلامی که پیشتر با محرومیت جامعه اسلامی از  ولایت امام علی(ع) آغاز شده بود. به عبارتی مفهوم ولایت و احیای ولایت جزء از طریق ولایت فقیه امکان پذیر نیست و لذا در پاسخ به پرسش های فوق لازم است ضرورت طرح ولایت فقیه در جوامع اسلامی را طرح نمود.

 مطلب بعدی به فلسفه ملاصدرا و مطالب عنوان شده اینجانب در پاسخ به یک پرسش در  سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم اختصاص می یابد که با هدف تبیین فلسفه ملاصدرا برگزار شد.

  نظرات ()
مطالب اخیر همکاری ترکیه و سعودی: ظاهر و باطن در دام دشمن برگزاری پنجمین جلسه شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم(2) سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم فرهنگ و اقتصاد (2) فرهنگ و اقتصاد سیر مفهومی فرهنگ(1) شناخت شناسی فرهنگ اجزای فرهنگ شناختی(1)
کلمات کلیدی وبلاگ axiology (۱) culture (۱) culture and philosophy (۱) culture and worldview (۱) culture recognition (۱) elements of culture (۱) epistemology of culture (۱) knowledge of culture (۱) methodology for culture (۱) philosiphy of culture (۱) philosophy and culture (۱) philosophy of culture (۱) siavosh naderi (۱) آموزش و پرورش (۱) اجاره مسکن (۱) ارزش افزوده (۱) ارزش شناسی فرهنگ (۱) استقلال (۱) استکهلم (۱) اشتغال (۱) اعتبارات فرهنگ (۱) اعتبارات ماهیت فرهنگ (۱) اقتدار علمی (۱) اقتصاد فرهنگی (۱) اقتصاد سازی فرهنگ (۱) اقتصاد و فرهنگ (۱) امام علی(ع) (۱) انتخابات (۱) انسان شناسی فرهنگ (۱) ایدئولوزی (۱) بنیان های روش شناسی فرهنگ (۱) بیکاری (۱) پرسش ها (۱) پژوهشگاه (۱) پیشرفت (۱) تحقیق فرهنگی (۱) تعاریف و ماهیت فرهنگ (۱) تعامل فرهنگ و اقتصاد (۱) تنگنای روش (۱) تنگنای قلمرو (۱) تنگنای مشروعیت (۱) تولید (٢) تولید علم (٢) توهین به مقدسات (۱) جبهه مقاومت (۱) جنگ جهانی (۱) جنگ روانی (۱) خدا شناسی فرهنگ (۱) خداشناسی بنیان فرهنگ (۱) خداشناسی فرهنگ (۱) دانشگاه سودرتورن (۱) دفاع نرم (۱) رابطه اقتصاد و فرهنگ (۱) رابطه فرهنگ و اقتصاد (۱) رهبری انقلاب (۱) روش تحقیق (۱) روش شناخت در فرهنگ (۱) روش شناسی (٢) روش مطالعه فرهنگ ها (۱) روش های تحقیق (۱) ریسک پذیری (۱) سرمایه ایرانی (۱) سعودی (٢) سمینار (۱) سمینار استکهلم (۱) سوئد (۱) سوریه و ترکیه (۱) شناخت فرهنگ (۱) شناخت فرهنگی (۱) شیعه شناسی (۳) عدالت (۱) عربستان سعودی (۱) عرف گرایی (۱) علوم انسانی اسلامی (۱) عمل شناسی بنیان فرهنگ (۱) عمل شناسی فرهنگ (۱) عناصر و اجزای فرهنگ (۱) غایت شناسی (۱) فرجام شناسی (۱) فرهنگ (۳) فرهنگ استضعاف (۱) فرهنگ اسلامی (۱) فرهنگ در منابع ادبی (۱) فرهنگ در منابع لاتین (۱) فرهنگ زندگی (۱) فرهنگ سازی اقتصاد (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ معرفت شناسی (۱) فرهنگ و ادبیات فارسی (۱) فرهنگ و اقتصاد (۱) فلسفه (۱) فلسفه زندگی (۱) فلسفه فرهنگ (۱) فلسفه مضاف (۱) قانون مداری (۱) ماهیت فرهنگ (٢) ماهیت لا بشرط فرهنگ (۱) محک جنگی (۱) مدیریت تولید علم (۱) مردمسالاری (۱) معرفت شناسی فرهنگ (٢) معنی فرهنگ (۱) مفهوم شناسی فرهنگ (۱) منابع و مناشی فرهنگ (۱) نزاع قومی (۱) نزاع مذهبی (۱) نهج البلاغه (۱) هستی شناسی فرهنگ (۱) همکاری یا رقابت (۱) هویت اجتماعی (۱) هویت دینی (۱) هویت فرهنگی (۱) هویت ملی (۱) وجود فرهنگ (۱) وهابی (۱)
دوستان من http://mihanlinks.ir پرتال زیگور طراح قالب