سیاوش نادری فارسانی
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سیاوش نادری فارسانی
آرشیو وبلاگ
      فلسفه فرهنگ ()
دشمن ملت (1): تضاد مالک و مستأجر نویسنده: سیاوش نادری فارسانی - ۱۳٩۱/٥/٢٦

 

در سلسله نوشتارهای تحت عنوان دشمن ملت بر آنیم تا برخی از زخم های وارد بر پیکر ملت شریف ایران را در چند دهه گذشته مورد بررسی قرار دهیم و در واقع از طریق بررسی معلول پی به علل بریم و علل هدفمند و نظامندی را که باعث رنج و محنت ملت ایران است را مبنای دشمن شناسی قرار دهیم. از آنجا که فرهنگ مبنای تحلیل و نقد نظر است، پیش بینی می گردد در مسیر تحلیل و رمزگشای دشمن یا دشمنان ملت با متغیرها، ابعاد و لایه های مختلف و یا بعضاً به هم تنیده روبرو شویم. با این حال تلاش بر آن است در هر موضوع ورود می کنیم ، مطالب را خلاصه, تیتر وار و موجز در حد یک صفحه وب نوشت ارایه نمائیم.

بیان مسئله

:

مالکین محترم برای اجاره بهای املاک خود در شهری همچون تهران مطالبات ظاهراً نامعقولی دارند به گونه ای که در برخی مناطق با احتساب کل مبلغ رهن و اجاره ده برابر حقوق یک کارگر و کارمند هم رضایت آنان را جلب نمی کند و در دیگر مناطق این مطالبات تا میزان سه الی چهار برابر مبلغی است که کارمندان و کارگران از محل درآمد خود برای اجاره بها در نظر گرفته بودند. از آنجا که این تضاد باعث انواع تنش و نابسامانی نزد طیف وسیعی از اقشار ملت شریف ایران حداقل در کلان شهر های همچون تهران شده است، پرسش این است دشمن این طیف کدامند؟ تحلیل تضاد تحت سناریوهای محتمل ممکن است برخی از ابعاد موضوع را روشن سازد:

مالکین مطالبات نامعقول دارند

: مالکین بر این باورند آنها منابع خود را در بخش مسکن و املاک سرمایه گذاری کرده اند و با توجه به مبالغ سرمایه گذاری شده انتظار سود آوری معقول و متناسب با دیگر بخش های سرمایه گذاری کشور را دارند. به عبارتی آنها انتظار دارند از قافله دیگر سرمایه گذاران بخش های تولیدی و خدماتی عقب نمانند و هر سال بر سرمایه خود بیافزایند. دیگر آنکه در نظر آنها نرخ واقعی تورم در کشور بیش از ارقام ارایه شده از جانب منابع و مراجع ذیصلاح دولتی است و لذا به طور طبیعی و در چارچوب کاهش ارزش ریال، افزایش قیمت مسکن و نیز موضوع افزایش رهن و اجاره طبیعی است و همانطور که بسیاری از اقلام افزایش دویست و سیصد درصدی داشتند، مسکن و املاک نیز چند برابر می شود. در دیگر سوی این معادله چند مجهولی مستأجران قرار دارند که در واکنش به این تحلیل این پرسش را مطرح می کنند که در چنین نظام اقتصادی سرمایه ما کدام است که در نوسانات خوشایند و ناخوشایند اقتصاد شاهد افزایش آن باشیم؟ اگر سرمایه ما همان حقوق ماهانه است و اگر افزایش سرمایه ای ما همان ده درصد افزایش سنواتی است،چه مرجعی پاسخگوی استضعاف بیشتر و بیشتر سالانه ماست هر چند بخش اعظم کارگران و کارمندان بخش های خصوصی از این افزایش ناچیز نیز محرومند و امنیت شغلی آنها نیز تضمین شده نیست. در چنین اقتصادی، کارگران و کارمندان مغزهای آمده برای ضحاکان اقتصادی اند و دیگر هیج!

قوانین و مقررات جذب و استخدام کارگران و کارمندان نامعقول است   

: کارل مارکس نظریه پرداز چپ اندیش موضوع ارزش افزوده را عامل اصلی استثمار طبقه کارگر معرفی می کند، نه به این علت که ارزش افزوده نامطلوب است بلکه به این علت که توزیع ناعادلانه ارزش افزوده در بلند مدت باعث تباهی و بردگی طبقه کارگر و گردنکشی و فربه شدن صاحبان سرمایه می شود. پرسش این است ارزش افزوده در نظام اقتصادی ما چگونه توزیع می شود. در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه، نظام اقتصادی ما بدترین شرایط را نسبت به این موضوع مهم داراست و اساساً به آن کمترین توجه نشده است. اگر همین موضوع ظاهراً ساده در قوه مقننه مورد بررسی دقیق قرار گیرد و سهم کارگران در ارزش افزوده تعین گردد، شرایط زیست مسالمت آمیز برای همه آنانی که از طریق تلاش و کوشش و صرف خلاقیت امرار معاش می کنند فراهم می گردد.

ممکن است این پرسش مطرح شود تعین ارزش افزوده برای هر کارمند و کارگر چگونه محاسبه می شود و ملاک تعین ارزش افزوده کدام است. پاسخ به این پرسش را پیش تر متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی داده اند و ارزش افزوده را به ارزش های مادی و معنوی تقسیم نموده و سهم هر کدام را تعین کرده اند. برای مثال اگر در یک موسسه فرهنگی علمی خصوصی فردی در کسوت مدیر, نویسنده, محقق و کارشناس باعث افزایش رتبه علمی, محبوبیت دستگاه، ورود دستگاه به حوزه فعالیتی جدید, افزایش قدرت ریسک پذیری دستگاه و دهها مورد دیگر شود، در ارزش های افزوده سهیم است و به همان میزان مورد حمایت مالی و معنوی قرار می گیرد. در مراکز تولیدی و خدماتی نیز شاخص های همچون راه اندازی خط تولید جدید، افزایش درآمد تولید، بازاریابی و دیگر شاخص ها معرف کمیت و کیفیت توزیع ارزش افزوده است.

افسوس در نظام اقتصادی ما همه ارزش افزوده در جیب مبارک صاحبان غیر واقعی سرمایه می رود و یا در بهترین شرایط صرف انجام فعالیتی جدید می گردد. جالب است بدانیم برخی از مدیران دستگاه های فرهنگی تخصیص اعتبارت جذب شده یا به عبارتی ارزش افزوده جدید را در بخش ارتقای معاش و مسکن و کیفیت زندگی کارمندان و کارگران را تضعیع بیت المال تلقی کرده و معتقدند باید طرحی جدید و ظرفیتی جدید به پشتوانه ان ایجاد نمود. این طیف از مدیران نا آگاه کل چرخه معادلات را درک نمی کنند و در بلند مدت شاهد ضعیف و ضعیف تر شدن کارگران مولد و مرگ تدریجی چرخه تولید خود می شوند. بیشتر کارگران و کارمندانی که در حال حاضر و پس از سالها خدمت و تلاش خانه بدوش شده اند و توان حتی رهن و اجاره به عنوان حداقل زندگی شرافت مندانه را ندارند، در واقع قربانیان قوانین و مقررات ناکارآمد، غیر علمی، سطحی نگر و نیز مدیریت ناآگاهانه مسئولان مرتبط هستند

 

  نظرات ()
مطالب اخیر همکاری ترکیه و سعودی: ظاهر و باطن در دام دشمن برگزاری پنجمین جلسه شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم سمینار شیعه شناسی دانشگاه سودرتورن استکهلم(2) سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم فرهنگ و اقتصاد (2) فرهنگ و اقتصاد سیر مفهومی فرهنگ(1) شناخت شناسی فرهنگ اجزای فرهنگ شناختی(1)
کلمات کلیدی وبلاگ axiology (۱) culture (۱) culture and philosophy (۱) culture and worldview (۱) culture recognition (۱) elements of culture (۱) epistemology of culture (۱) knowledge of culture (۱) methodology for culture (۱) philosiphy of culture (۱) philosophy and culture (۱) philosophy of culture (۱) siavosh naderi (۱) آموزش و پرورش (۱) اجاره مسکن (۱) ارزش افزوده (۱) ارزش شناسی فرهنگ (۱) استقلال (۱) استکهلم (۱) اشتغال (۱) اعتبارات فرهنگ (۱) اعتبارات ماهیت فرهنگ (۱) اقتدار علمی (۱) اقتصاد فرهنگی (۱) اقتصاد سازی فرهنگ (۱) اقتصاد و فرهنگ (۱) امام علی(ع) (۱) انتخابات (۱) انسان شناسی فرهنگ (۱) ایدئولوزی (۱) بنیان های روش شناسی فرهنگ (۱) بیکاری (۱) پرسش ها (۱) پژوهشگاه (۱) پیشرفت (۱) تحقیق فرهنگی (۱) تعاریف و ماهیت فرهنگ (۱) تعامل فرهنگ و اقتصاد (۱) تنگنای روش (۱) تنگنای قلمرو (۱) تنگنای مشروعیت (۱) تولید (٢) تولید علم (٢) توهین به مقدسات (۱) جبهه مقاومت (۱) جنگ جهانی (۱) جنگ روانی (۱) خدا شناسی فرهنگ (۱) خداشناسی بنیان فرهنگ (۱) خداشناسی فرهنگ (۱) دانشگاه سودرتورن (۱) دفاع نرم (۱) رابطه اقتصاد و فرهنگ (۱) رابطه فرهنگ و اقتصاد (۱) رهبری انقلاب (۱) روش تحقیق (۱) روش شناخت در فرهنگ (۱) روش شناسی (٢) روش مطالعه فرهنگ ها (۱) روش های تحقیق (۱) ریسک پذیری (۱) سرمایه ایرانی (۱) سعودی (٢) سمینار (۱) سمینار استکهلم (۱) سوئد (۱) سوریه و ترکیه (۱) شناخت فرهنگ (۱) شناخت فرهنگی (۱) شیعه شناسی (۳) عدالت (۱) عربستان سعودی (۱) عرف گرایی (۱) علوم انسانی اسلامی (۱) عمل شناسی بنیان فرهنگ (۱) عمل شناسی فرهنگ (۱) عناصر و اجزای فرهنگ (۱) غایت شناسی (۱) فرجام شناسی (۱) فرهنگ (۳) فرهنگ استضعاف (۱) فرهنگ اسلامی (۱) فرهنگ در منابع ادبی (۱) فرهنگ در منابع لاتین (۱) فرهنگ زندگی (۱) فرهنگ سازی اقتصاد (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ ظالم پروری (۱) فرهنگ معرفت شناسی (۱) فرهنگ و ادبیات فارسی (۱) فرهنگ و اقتصاد (۱) فلسفه (۱) فلسفه زندگی (۱) فلسفه فرهنگ (۱) فلسفه مضاف (۱) قانون مداری (۱) ماهیت فرهنگ (٢) ماهیت لا بشرط فرهنگ (۱) محک جنگی (۱) مدیریت تولید علم (۱) مردمسالاری (۱) معرفت شناسی فرهنگ (٢) معنی فرهنگ (۱) مفهوم شناسی فرهنگ (۱) منابع و مناشی فرهنگ (۱) نزاع قومی (۱) نزاع مذهبی (۱) نهج البلاغه (۱) هستی شناسی فرهنگ (۱) همکاری یا رقابت (۱) هویت اجتماعی (۱) هویت دینی (۱) هویت فرهنگی (۱) هویت ملی (۱) وجود فرهنگ (۱) وهابی (۱)
دوستان من http://mihanlinks.ir پرتال زیگور طراح قالب