سمینار شیعه شناسی در دانشگاه سودرتورن استکهلم

در اولین سمینار علمی که به همت پروفسور دیوید  و رایزنی فرهنگی ایران در راستای ارایه درس شیعه شناسی در  دانشکده الهیات دانشگاه سودرتورن سوئد برگزار گردید، پرسش ها و مباحث مهمی مطرح گردید که از یک سو در برگیرنده مسائل و روندهای تاریخی تعامل دین و دولت در جهان اسلام است و از دیگر سو منعکس کننده چالش ها و  تنگناها و نیز ظرفیت های بالقوه در عرصه فقه و چگونگی کاربست آن در عرصه نظام سازی اسلامی است. در ادامه گزارش و تحلیلی از مباحث مطروحه ارایه می گردد.

در ابتدای سمینار  و پس از معرفی شرکت کنندگان ، پرفسور دیوید ضمن اشاره به نامه های 47 و 53 نهج البلاغه به بیان برخی وپژگی های نهج البلاغه پرداخت و نیز نکاتی را  در قالب  دیدگاه های مطرح پیرامون این منبع مهم اسلامی مطرح نموده و با طرح پرسش ها و دیدگاه های دیگر شرکت کنندگان، مباحث بسیار جدی در این سمینار  تحت دو محور ذیل مطرح گردید.

الف) اصالت متون نهج البلاغه ، ب) کمیت و کیفیت تبلور و تحقق  مضامین نهج البلاغه در زندگی جامعه

 پرسش مهم در باب اصالت متون نهج البلاغه این بود که آیا آنچه شیخ رضی در این اثر منعکس نموده فی الواقع همان سخنان امام علی (ع) است و یا اینکه همراه  با دخل و تصرف های شناختی شیخ رضی(ره) است. در همین ارتباط برخی شهات و ابهامات مطرح از جانب منتقدان مطرح گردید و اعضای سمینار به بحث و نظر پیرامون آن پرداختند. برخی با اشاره به جایگاه اهل البیت(ع) در انتقال سینه به سینه بیانات امام علی(ع)  در مقام دفاع از اصالت متون مقدس نهج البلاغه برآمدند.

بحث مطرح از جانب اینجانب در باب اصالت متون نهج البلاغه در چارچوب مباحث فلسفه فرهنگ مطرح گردید. در این ارتباط با اشاره به  انسجام و یکپارچگی مبانی جهان بینی شناختی و مفروضات هستی شناختی و معرفت شناختی امام علی (ع) در سراسر متون نهج البلاغه به اثبات اصالت متن و نیز اثبات یکسانی منبع کد کذاز متون که ریشه در شخص واحد و آن هم امام علی(ع) دارد پرداختم. در همین ارتباط پروفسور دیوید ضمن تائید دیدگاه مطروحه، اقدام به تبیین تفاوت جایگاه امام علی(ع) در مقام تولید متون نهج البلاغه با جایگاه فیلسوفان و دانشمندان در باب تولید آثار فلسفی و علمی مرتبط  نمود و همسو با مباحث جهان بینی شناختی اینجانب بیان داشتند که اگر اثر نهج البلاغه نیز توسط یک فرد عادی و یک مقام علمی و فلسفی تولید شده بود باید با تناقضات و تغیرات جهان بینی شناختی در متونی باسیم که در دوره های مختلف در یک شخصیت علمی و فلسفی ایجاد می شود. برای مثال ایشان  سیر تغیرات شناختی نزد شریعتی و برخی متفکران غربی  را  به عنوان مثال خوبی برای تغیرات شناختی انسانی معرفی نمود و  لذا  همانگونه که اینجانب در دفاع از اصالت متون نهج البلاغه بیان کردم، پروفسور دیوید نیز  اثبات یکدستی و انسجام و ثبات در  باورهای جهان بینی شناختی امام علی (ع)  در سراسر متون نهج البلاغه را  مبین دو واقعیت انکار ناپذیر معرفی نمود. نخست آنکه  به لحاظ استدلال های جهان بینی شناختی  پذیرش این فرض که محتوای متون نهج البلاغه متاثر از شیخ رضی  و  اندیشه وی  است مردود است و دوم اینکه شخصیت امام علی(ع) شخصیتی قدسی و فرا انسانی است و به لحاظ جهان بینی شناختی قابل مقایسه با فلاسفه و دانشمندان که دارای باورهای شناختی در حال تغیر هستند، نمی باشد.

 محور دوم بحث که منجر به طرح  ضرورت جایگاه ولایت و فقها در عرصه مدیریت سیاسی اجتماعی توسط اینجانب شد را ارایه خواهم داد.

 


 

 

/ 4 نظر / 18 بازدید
نفس

سلام وبلاگ شما را ديدم قالب ومطالب قشنگي داشت براي افزايش بازديد وبلاگت مي توني به آدرس زير ثبتش کني تا منم بتونم هر روز بهت سر بزنم محلي که وبلاگتو ثبت مي کني بزرگترين دايرکتوري وبلاگ نويسان است و فوق العاده پر بازديد... http://mihanlinks.ir

نمايشگاه هاست hostexhibition.com

با سلام به شما دوست عزيز از سايت من ديدن کنيد براي شما يک پيشنهاد خوب دارم تبديل و بلاگ شما به سايت دائمي هاستينگ رايگان هديه ما به شما با من در تماس باشين يا هو اي دي host_iran با تشکر[گل]

خريد شارژ

سلام خريد شارژ ايرانسل خريد شارژ همراه اول خريد شارژ رايتل و تاليا با روش هاي جديد و سريع به سايت ما سر بزنيد و با خريد شارژ در قرعه کشي روزانه شارژ شرکت کنيد *789*780# www.usharj.com

سعید اسدی

سلام.جناب آقای نادری وبلاگ غنی ای را تدارک دیده اید.خسته نباشید وبرای تان آرزوی موفقیت دارم.چنانچه وقت وتمایل داشتید سری به کلبه ما بزنید.سپاس